Schaduw stations

Op dit moment heb ik 34 digitale locs die staan te trappelen om weer wat rondjes te kunnen gaan rijden. ( O ja, ik moet nodig de pagina "digitale locs" eens bijwerken) Dus dit moet wel een ruim schaduwstation worden.

Geleerd hebbende van de vorige baan. Eerst met het schaduw station (nu schaduwstations) beginnen i.p.v. ......eerst de bovenbouw en dan pas onder de tafel gaan zitten klooie.......

De basis moet goed en stevig zijn. Oud hout is hier prima weg te werken.

Het plan is dat er twee schaduw stations komen. Beiden in één richting te berijden en beiden met 7 opstelsporen en één passeerspoor. Maar ja......komt het uit zoals bedacht? Eerst proberen dus.

Reakties zijn altijd welkom....... in het gastenboek

Hier het onderste schaduw station . Ieder spoor in twee blokken verdeeld dus 14 opstelsporen.
Langste opstelspoor is 1,67 meter lang en het kortste 1,22 meter.   Totale lengte van inrij- tot uitrijwissel is 3,87 meter.

Ieder blok is voorzien van drie bezetmeld punten. De uitrijwissels zijn niet van aandrijving voorzien. Hiervoor heb ik enkele krakkemikkige wissels gebruikt.
Tenslotte is het natturlijk zonde om deze niet te gebruiken. Totaal ligt hier 27 1/2 meter rails op de onderste opstesporen.

Alle aansluitingen zijn getest en het werkt weer perfect. In koploper verwerkt en ook die reageert prima op de test loc. Tijd om te beginnen met het tweede schaduw station.

Hier onder de opbouw van het 2de, het bovenste schaduw station.

Eerst de platen erop en dan weer voorzien van een geluids dempende laag.
De aanleg van de sporen voor dit tweede schaduwstation kan beginnen.

Toch ook maar even proberen hoe het nu uitkomt als aan beide zijden de spriralen geplaatst worden.....niet helemeaal onbelangrijk dat er een goede aansluiting van boven naar beneden is.

Ook goed zichtbaar de boosters en de S88 bezetmelddecoders

En dan......

Sporn liggen......
Spriralen staan.....
Testen maar.... !!

Reakties zijn altijd welkom....... in het gastenboek

De testloc.....
En het test scherm van koploper. Alle bezetmeldpunten worden getest alvorens ik ze in de blokbeveiliging verwerk.

De situatie per 15-04-2017........Spriralen zijn aangesloten en het testen is zeer goed verlopen. Alles rijdt en functioneert, geheel door koploper gestuurd, vlekkeloos.

Maar ja.......... het dilemma dat ik voor het vervolg heb........voor een goede doorloop en zonder het inleveren van opstelruimte....... moet er niet een extra passeerspoor of passeersporen komen?????  Ja dus. Hieronder het resultaat.

Uiteindelijk na veel puzzelen heb ik in het schaduwstation, of eigenlijk ernaast, 3 passersporen gemaakt om zo de treinenloop "speelser" te laten verlopen. En natuurlijk ook om de opstel sporen volop te benutten. Want op die 16 sporen kan ik totaal dus 32 treincombinaties opstellen. Dus moet ik er in de toekomst nog 2 zien te plaatsen. Maar met een groot (kop) station in de planning moet dat al geen probleem zijn.

Nu op naar de bovenbouw. Aan beide uiteinden ga ik met 2 sporen, dus totaal 4, naar boven.
Totaal ligt er in het schaduw station nu
87,56 meter rails.

In het voorjaar 2018 is er doorgewerkt aan de baan. Schaduw gedeelte is klaar voor gebruik en uitgebreid getest. Nu verbinden met de bovenbouw. (klik hier)

Deze pagina laatst bijgewerkt op: 28-02-2018

.