Wegaanleg Dorp

Startpagina

Terug

Na de (bijna voltooide) aanleg van de weg rond het zwembad, de gevangenis,en langs de volkstuinen en de Rose buurt, is er nu een begin gemaakt met de aanleg van de weg op het gedeelte waar het Hollandse Dorp moet komen.

Overzicht van het gedeelte van de baan waar het allemaal moet gaan gebeuren. Ingetekent hoe de weg zou moeten komen te lopen.

Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Hier ook ingetekent de ligging van
de magneetband (rose) en de signaaldraad (blauw).

De lengte van het tunnelgedeelte heb ik eerst nog even aan beide zijden langer gemaakt. Zodoende wordt de helling iets vlakker waardoor de wagens makkelijker en mooier de tunnel iin en uit rijden. Ik krijg nu al minder klachten van de bestuurders.

De aansluiting van de bestaande weg is gemaakt.

De reedcontacten heb ik alvast op de kabels gesoldeert.

De posities van de reedcontacten zijn bepaald. Sateprikkers in de geboorde gaten gestoken zodat ik onder de tafel deze makkelijker kan terug vinden en de reedcontacten hier doorheen kan prikken. Ziet er wel apart uit zo....die kale, geknakte bomen.....

Reakties zijn altijd welkom....... in het gastenboek

Reedcontacten zijn hier aangebracht. Steken een beetje zielig boven het wegdek uit......  Eerst maar even de servo's plaatsen.

Gaten boren en de reedcontacten stevig bevestigen. Van blanco "bankpassen" heb ik houdertjes gemaakt, Deze bevestig ik dan onder de gaten en hierin komen de servo's te hangen. De SP4 is inmiddels binnengekomen dus de servo's kunnen ook aangesloten worden.

Het resultaat.

Er moet nog wel een ronde plaat op met een stukje magneetband.

Met een hobbymesje heb ik de "blauwe" lijnen ingesneden en hierin de koperdraad gedrukt.

Voor het aanbrengen c.q. insnijden  van de magneetband heb ik een hobbymesje aangepast zodat precies de juiste breedte opengesneden wordt. Klein stukje geprobeerd en het werkt perfect.

Ronde schijfje erop gelijmd en ook de magneetband. Deze heb ik wit gemarkeerd wat dan weer handig is bij het afstellen van de servo.

Klein stukje magneetband tussen 2 mesjes vastgelijmd.

Servo's, signaaldraad en magneetband geplaatst. Volgende stap is het aanbrengen van het wegdek. Hier gebruik ik wederom overheadsheets voor. De ruwe kant leg ik boven. De sheets snij ik eerst op maat en spuit de onderkant (gladde zijde) in met Bison spuitlijm. Het blauwe zakje softlood (een pond) drukt op de sheets zodat ze goed vast komen te zitten. Uiteindelijk is het hele wegdek zo aan gebracht.  Het voordeel van Bison spuitlijm is dat de sheets zeer gemakkelijk te verwijderen zijn als er aanpassingen gemaakt moeten worden in bijv. magneetband.

Wat nu volgt (als alles goed gedroogd is) is het uitgebreid testen met de verschillende wagens.

Hieronder enkele foto's van de testen.

De overgang van het bestaande naar het nieuwe gedeelte gaat goed.

De DHL vrachtwagen loopt een prima rondje.

Route's geprogrameert in Koploper. De wagens rijden prima, de reedcontacten worden goed gedetecteerd.

Dit alles een paar uren laten rijden. Hier en daar wat kleine aanpassingen gedaan maar verder geen noemenswaardige problemen tegen gekomen. Tijdens deze test heb ik het andere, reeds "ge-asfalteerde" gedeelte van belijning voorzien. Dit heb ik gedaan met een Edding verfstift zoals eerder hier beschreven.

En ja hoor..........ben je klaar met de belijning komt er gelijk al weer een scooterrijder, tegen het verkeer in, aanrijden. Hij had alleen de politie wagen niet zien staan....... Gelukkig had de scooter wel verlichting voor en achter....

Er is inmiddels een filmploeg van Mouse-studios geweest om een verslag van de test te maken. Waarschijnlijk is die scooterrijder ook op beeld vastgelegd.

Klik hier, of op de camera hiernaast, en bekijk het filmverslag van de testritten op de autoweg van het (komende) Hollandse Dorp.

Als jullie genoten hebben van dit filmpje ga ik hieronder verder met het verslag van het ""Asfalteren"" van de autoweg.

De eerste laag wordt erover gerold. Met de overheadsheet als ondergrond zal je zien dat de eerste laag asfalt tijdens het opdrogen al gaat scheuren.......niet druk om maken, maar als dit droog is licht opschuren.

Reakties zijn altijd welkom....... in het gastenboek

De naden, welke te zien zijn, met goed vloeibare gips opvullen.

Gips goed glad schuren en dan de defintieve laag asfalt erover verven.

Mocht de tweede laag asfalt niet helemaal naar je zin opdrogen dan is een derde laag, nadat je eerst de boel lichtjes heb opgeschuurd, de absolute "Finishing Touch".  Laat de lijnentrekkers maar komen.......

Lijnen zijn getrokken op beide delen van van het traject.

De eerste scooter rijder is alweer aangehouden..... komt ervan als je tegen het verkeer inrijdt.

En het eerste ernstige ongeval heeft alweer plaats gevonden.
(De media heeft dit ook op film vastgelegd. Klik hier.)

Kom regelmatig hier terug en blijf deze wensite het volgen....

Deze pagina laatst bijgewerkt op: 03-01-2014

.