De MCC Testbaan

Startpagina

Terug

Eind November 2011, 5-6 weken voor de MCC workshop ben ik alvast begonnen met de aanleg van een MCC testbaan. Zoals op de vorige pagina uitgelegd, wil ik het hele systeem (op-en ombouw) eerst goed onder de knie hebben (in dit geval op tafel dus...) voor ik het ga inpassen op mijn modeltreinbaan.

Hier alvast een kleine impressie van de start.....

De basisplaat

Rand eronder. Zo kan de UCCI en de bedrading weg gewerkt worden.

Het geheel bedek ik met een foamplaat die aan beide zijden voorzien is van zwart papier. Hierin kunnen simpelweg de rij- en signaaldraden gelegd (gedrukt) worden.

Reakties zijn altijd welkom....... in het gastenboek

Van hetzelfde foam heb ik er nog een randje rondom de testbaan aangebracht. Je moet er toch niet aan denken dat de zwaartekracht het gaat winnen wanneer er een auto het spoor bijster raakt........

 De volgende stap is het aanbrengen van de "rijdraad" en de "signaaldraden. Reedcontacten en verdere toebehoren zijn besteld.

En dan even testen of ze er inderdaad niet vanaf rijden.....
Dat werkt dus wel.

Het leggen van de rij- en signaaldraad is, als je dit voor de eerste keer doet, een vrij intensief werkje. Hierbij is het regelmatig testen niet onbelangrijk.

Hier heb ik de blokken afgetekend zodat ik de gaten voor de reedcontacten kan bepalen en maken.

Eerst uitdokteren hoe de "lus" gelegd moet worden.
Langs de rijdraad komt aan beide zijde een koperdraad, waar een stroompje doorheen gaat, dat tegenovergesteld van elkaar moet komen te lopen.
De gehele signaaldraad bestaat uit één stuk.

Als de rijdraad dan eindelijk geplaatst is.....blijkt dat je beter eerst de signaaldraad kan aanleggen... deze loopt hier en daar namelijk onder de rijdraad door.....!!!!

Op de tekening hierboven is goed te zien hoe de draad is komen te liggen.

Begin januari, daags voor het begin van de workshop heb ik de reedcontacten aangebracht. Veel vragen over de werking van het MCC systeem blijven er nog steeds staan. Maar goed......daarom ook een workshop.
Hieronder enkele foto's van het plaatsen van de reedcontacten.

De nummers geven de toekomstige bloknummers aan.

Totaal op deze testbaan 16 blokken en dus evenveel reedcontacten c.q. bezetmeldpunten.

In het midden komt dan de UCCI en een diodematrix.

De geleide- en signaaldraden heb ik met plakband vastgemaakt. De reedcontacten heb ik eenvoudigweg van onderaf, naast de geleidedraad aan het plakband vastgedrukt. Nou maar hopen dat het werkt op deze manier, dan hoef ik niet het lijmpistool te gebruiken.

Dit is het dan uiteindelijk geworden. Voor het gemak de UCCI en de (zelfgemaakte) diodenmatrix maar bovenop de testbaan gehouden.

Reakties zijn altijd welkom....... in het gastenboek

Het werkt wel zo.
Tuurlijk,.... de wagens rijden niet helemaal netjes, maar als je net doet of ze over een hobbelige zandweg rijden valt het eigenlijk best wel mee.

Bekijk het rijgedrag op de filmpagina.

Ga terug naar het MCC carsyteem.

Deze pagina laatst bijgewerkt op: 03-01-2014

.