Autoweg aanleg

Startpagina

Terug

Inmiddels ben ik begonnen met de aanleg van de autoweg op mijn reeds bestaande modelspoorbaan.
Dit is een zeer ingrijpende aangelegenheid, mede doordat ik een "tunneltracé" ingepland heb
(i.p.v. een overweg) om zo naar
het Hollandse Dorp te kunnen rijden.

Klik op de afbeelding voor een vergroting.

De testbaan is hierdoor overbodig geworden dus heb ik die gestript, om zo de benodigde onderdelen te kunnen gebruiken voor de definitieve wegen.

Dus hiernaast nog even een laatste blik op de testbaan....en bedankt voor de bewezen diensten.

Her wegenplan Her wegenplan

We gaan beginnen met een wegenplan......

 daarna het wegenplan met het signaaldraad schema.

Ervaren MCC rijders weten dat de signaaldraad, die aan weerszijde langs de mangneetband ligt, uit één draad bestaat welke aangesloten wordt op een UCCI, die er een kleine spanning doorheen stuurt. Door ervoor te zorgen dat het "stroompje" (de spanning) tegenovergesteld van elkaar langs de magneetband komt te lopen, onstaat er een magnetisch veld waardoor dan het digitale signaal naar de ontvanger in de auto gezonden wordt. Bij dubbelbaans wegen moet je er zorgen dat de richting van het "stroompje"(de spanning) tussen de rijbanen, dezelfde richting op loopt. Daarmee hef je dan het magnetiche veld tussen de rijbanen op, en daarbij dus ook het digitale signaal dat je tussen de rijbanen niet wilt, en moet hebben.
Voor uitgebreidde uitleg hierover verwijs ik julklie graag naar de website's:
www.1op87.nl, www.vpeb.nl en www.dinamousers.net.

Graag verneem ik uiteraard jullie op- en of aanmerkingen in mijn gastenboek.

Maar goed.... dan aan de slag (na Europese aanbesteding uiteraard) met de aanleg van de wegen.
De locaties van de reedcontacten (terugmelders) zijn vastgesteld dus deze kunnen aangebracht worden.

Alle wegen weer opgeraapt en de oude staaldraad verwijderd.

De onderdoorgang aan de noordkant is erin gezaagd.De zuidkant ligt ook open. Midden tussen de twee tunnelingangen heb ik een basis plaat gemonteerd. Hierop bevestig ik dan later het definitieve wegdek. Dit uiteraard ook ter bescherming van de daar lopende treinrails. Hier goed te zien.

De aannemer is hier druk bezig met het aanbrengen van afwaterings buizen en andere benodigheden onder de grond........

Dit gedeelte van het wegdek maak ik van twee lagen balsahout van 1,5mm dik. de bovenste laag snij ik in voor de signaaldraden en de magneet strip. Zo leg ik hem dan "rond" tussen de twee tunnelingangen. De signaal draden zijn hier al aangebracht.

Nadat ik het weggedeelte heb afgewerkt met een afdek laag van kunststof (ik gebruik hier een zgn. "Overheadsheet" voor met de ruwe kant naar boven), is rond 16 maart 2012 is de aannemer begonnen met het "asfalteren" van het tunnelstuk.

Voor belijning van de wegen heb ik in eerste intsantie een krijtstift (linker foto) geprobeerd. Voor de zijkant van de wegen is dit wel een leuke oplossing en goed te doen. Voor de overige belijning is dit zeker geen succes, evenals de "correctiestift" (middelste foto) Uiteindelijk ben ik uitgekomen op de Edding verfstift (rechter foto) Dit is een aanrader. Bij juist gebruik vloeit deze niet uit en is precies goed dekkend. Hier en daar zie je een klein beetje grijs van het wegdek erdoorheen komen maar dat geeft juist het realistische effect.

Reakties zijn altijd welkom....... in het gastenboek

Een wrijf velletje van Faller voor de verkeerstekens op de weg. Overgezet op een "Overheadsheet" De tekens snij ik vervolgens uit en zo heb je dan een sjabloom die je meerdere malen kunt gebruiken met de verfstift.

Het wegdek is geplaatst. Duidelijk zichtbaar zijn de signaaldraden die op een later tijdstip aangesloten worden op de rest van het traject.

Vloer isolatie platen voor de aanleg van de rest van de wegen......

magneetband en de signaaldraden zijn simpel aan te brengen........

met een hobbymesje insnijden en de signaaldraad hierin drukken....en klaar is John.

.

Als dit gedaan is dan worden de reedcontacten aangebracht.

De reedcontacten zijn geplaatst volgens de bovenstaande tekeningen, met hier en daar toch nog een kleine aanpassing t.o.v. de eerste plaatsbepaling.

Alle signaaldraad is aangelegd. Deze aangesloten op de UCCI en testen maar. Beide wagens reageren prima dus ook dit zit prima

Voor, tijdens en na het plaatsen van de reedcontacten heb ik deze constant getest. Links kan je zien dat contact nr. 2 prima werkt. Rechts zie je het subtiele magneetje dat ik op het reedcontact gelegd heb. Ook met de auto's erop werken ze tot nu toe prima.

De testopstelling.

De UCCI heeft contact.

En de te plaatsen diodematrix(en).

De definitieve opstelling onder de tafel.

Wegwerkzaamheden bij het zwembad

12-04-2012.
De eerste testritten op de nog ongeasfateerde wegen, aangestuurd door Koploper.
(klik hier)

Magneetband, servo's....alles is inmiddels geplaatst en in Koploper heb ik alles ingebracht. De eerste testritten hebben plaatsgevonden onder aansturing van Koploper.

Auto's en servo's reageren prima dus het "asfalt" kan gelegd gaan worden.

Na de eerste laag "asfalt" is dit het resultaat. Met wat naden in de ondergrond.

Dat asfalt wordt in hete toestand (????) uitgerold over de goed voorbewerkte ondergrond.....

P.S.  Deze werkzaamheden worden uiteraard s'nachts uitgevoerd omdat er dan geen busvervoer of ander verkeer is. Zo heeft niemand er dus last van. Er komen wel klachten van wat bajesklanten over niet kunnen slapen door de herrie.
(OPLOSSING:   Slapen ze op de dag maar.Die gasten lopen toch heel de dag alleen maar rondjes en een beetje te basketballen....)

De naden werken we simpel weg met extra natgemaakte, dus goed vloeibare gips.

Het gips goed laten drogen en daarna met fijn schuurpapier mooi glad schuren.

Hierna de tweede laag "asfalt" erover en hopla....een keurige gladde weg.

De schilders kunnen komen om de belijning aan te brengen.........de volgende stap is dus.........
de aanleg naar het "Hollandse dorp" aan de andere kant van het spoor.
Klik hier en volg de aanleg hiervan.

Deze pagina laatst bijgewerkt op: 25-01-2017

.