Startpagina

Terug

Delta als Booster

Voor dat u begint....... Lees dit a.u.b. zorgvuldig door en controleer zorgvuldig de aansluitingen en alles wat daar bij hoort om eventuele beschadigingen te voorkomen.
Ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele fouten en/of schade aan uw spullen.

Delta Control 6604 wordt Booster (Bron: Marklin.nl Mei 2012)

Wanneer de eisen aan grootte en flexibiliteit op de modelspoorbaan toenemen, is het logisch om over te schakelen van DELTA naar Digital. In dat geval kunt u niet alleen de locomotieven, maar ook de DELTA-Control 6604 en de transformator zinvol blijven gebruiken. Zij kunnen samen fungeren zoals een combinatie Transformer en Booster voor extra stroomvoorziening, wanneer de spoorbaan tenminste wordt bestuurd door ÚÚn van volgende centrale besturingsapparaten: Control Unit (6021), Central Unit (6020) of Central Control (6022).

De DELTA-Control 6604 en zijn transformator kunnen dan een eigen stroomkring - die wordt ge´soleerd door isolatiestroken (M-rail art. nr. 5022, K-rail art. nr. 7522, C-rail art. nr. 74030) - voor hun rekening nemen. De digitale informatie is in alle stroomkringen van het gehele digitale systeem precies dezelfde. Op een rijdende locomotief heeft de overgang van de ene stroomkring naar de andere dan ook geen enkele invloed.

Aansluitvoorbeeld Delta Control als Booster

Zoals bij alle wijzigingen in de digitale configuratie, dient men eerst alle transformatoren van het lichtnet los te koppelen. Daarna verbindt men de DELTA-Control 6604 met de rode aansluitdraad aan de rode aansluitklem van de digitale centrale. De bruine en de gele draad worden verbonden met de transformator. Vervolgens worden de bruine klemmen van de transformator en de centrale met elkaar verbonden. De beide grijze aansluitbussen waaraan de DELTA-Pilot kan worden aangesloten, worden met elkaar verbonden. Nu sluit men nog de aansluitrail van de nieuw gebouwde extra stroomkring aan op de rode en bruine bus van de DELTA-Control 6604.

De draaiknop van de DELTA-Control 6604 dient permanent in de rechter "STOP"-stand te staan, zodat hij als digitale Booster kan fungeren. Nu weer de transformatoren met het lichtnet verbinden en klaar is Kees!

Er kunnen vonken bij de sleper te zien zijn wanneer er een locomotief tussen de ge´soleerde stroomkringen over het scheidingspunt rijdt. Ook wordt af en toe de functie geactiveerd. Men adviseert sleperwippers op de de scheidingspunten te plaatsen.

Als u zeer langzaam over het scheidingspunt rijdt dan is het mogelijk dat u hiermee te maken krijgt. Een wipnok tussen de overgangen zorgt er voor dat de sleper van de locomotief geen verbinding maakt tussen de twee verschillende stroomkrijgen. Dezelfde situatie treedt op als u nog een gedeelte van uw modelspoorbaan conventioneel wilt besturen. Ook dan moet u wipnokken tussen de analoge en digitaal bestuurde railgedeeltes plaatsen.

Deze wipnokken zijn te krijgen bij uw handelaar als onderdeel onder de volgende artikelnummers:

  • 204595, voor C-rail, 5 stuks
  • 385580, voor K-rail, 5 stuks
  • 385550, voor M-rail, 5 stuks


De technische verklaring voor dit fenomeen is dat de Delta Control de stuurcommando's van de Control Unit ontvangt via een elektronische omweg, waardoor deze niet volledig synchroon lopen met de Control Unit zoals de Booster dit doet, maar alleen de uitgang van de Control Unit versterkt doorgeeft. Door de extra elektronica in de Delta Control kan hierdoor een kleine faseverschuiving onstaan waardoor er aan weerzijden van het scheidingspunt een andere ('wissel')spanning op de rails staat.

Reakties zijn altijd welkom....... in het gastenboek

Deze pagina laatst bijgewerkt op:  27-12-2012

.